syahidul fisabilillah

syahidul fisabilillah

Sunday, December 5, 2010

EMPAT LELAKI YANG DIHERET WANITA KE NERAKA

oleh Mohd Nazirul Azlan pada pada 16hb Oktober 2010 pukul 1.28 pagi

1. ayah.

apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuanya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anaknya tidak menutup aurat. Tidak cukup kalau hanya memberikan kemewahan dunia sahaja. Maka dia akan ditarik oleh anaknya ke naraka.

2. suami

apabila sang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami. Tetapi untuk orang lain yang bukan mahram. Apabila suami mendiamkan diri walaupun seorang yang alim, solatnya tidak pernah tinggal dan x pernah bertangguh, puasa tidak tinggal. maka dia akan ditarik oleh isterinya ke neraka.

3. abang.

apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah terjatuh di bahu abang-abangnya dan saudara lelaki.

Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adiknya dibiarkan melencong dari ajaran Islam, tunggulah tarikan adiknya ke neraka.

4. anak-anak lelakinya

apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuannya yang haram di sisi agama Islam. Bila ibunya membuat kemungkaran , mengumpat, memfitnah, mengata dan sebagainya. maka anaknya akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat nanti. maka nantikan tarikan ibunya ke neraka.

oleh itu saudari-saudari yang dihormati, mahukah golongan seperti diatas memasuki neraka kerana kita. Adakah begini cara kita membalas jasa dan kasih sayang mereka dahulu. Ayah, suami, abang dan anak-anak adalah golongan yang dekat dengan kita. marilah kita merenung setiap perbuatan kita yang dapat memberi kesan kepada mereka. Ingatlah setiap perbuatan ada balasannya. Slamat beramal. wasalam..

rujukan ILUVISLAM.COM

No comments:

Post a Comment

sekadar halwa dariku


islamic cursor

Islam Ornamental Art